Monday, 13 April 2020

DOBRÉ SKUTKY V DOBÁCH KARANTÉNY


Velké množství lidí momentálně někde pomáhá jako dobrovolník. Nakupuje se seniorům, šijí a rozvážejí se roušky, kuchaři vaří lidem v první linii a nedokončení medici se zapojují v nemocnicích. Pokud nic z toho neděláte, nevěšte hlavu. Ne nadarmo se všude dočteme, že pomůžeme už jenom tím, když zůstaneme mezi zdmi našich domovů. 

Taková karanténa ale není žádné lážo plážo a pokud zrovna nejste šťastlivec se zahradou, balkónem nebo bydlíte sami, může se pro vás tohle období proměnit v něco velmi negativního a právě na tohle bych se ráda zaměřila v dnešním článku. I když své přátelé či rodinu teď bohužel nemůžeme navštívit, stále jsou tady možnosti, jak jim vykouzlit úsměv na tváři. 

Říká vám něco slovo Altruismus? Sociologická encyklopedie tohle slovo definuje jako: "Morální princip předpisující potlačit vlastní egoismus (viz ego), nezištná služba bližnímu, ochota obětovat vlastní zájem ve prospěch jiných, mravní princip, podle něhož je blaho jiného a on sám mravně důležitější než mé vlastní já a vlastní blaho, resp. reálné chování vědomě nebo nevědomě založené na těchto principech nebo jim odpovídající."

Podle zprávy o štěstí ve světě z roku 2012 nemůže být žádná společnost šťastná, pokud mezi jejími členy nepanuje vysoký stupeň altruismu. A přesně tím bychom se podle mě měli řídit i dnes a možná to vnímat ještě o něco víc než tomu je během normálního fungování světa. 

V souvislosti s momentální situací jsou tady tři pojmy, které bych chtěla objasnit a které krásně popsala na svých stránkách Světová zdravotnická organizace, od které si to vypůjčím. Původně jsem tady chtěla dát jejich text i s grafikou, ale je to v angličtině, takže jsem se rozhodla to pro vás přeložit. 

Karanténa = znamená omezení aktivit a případné oddělení lidí, kteří mohli být vystaveni COVID-19. Cílem je sledování symptomů a včasné rozeznání nových případů nemocných.

Izolace = znamená oddělení nemocných lidí od zbytku populace, aby se zabránilo šíření nákazy. 

Fyzický/á odstup/distancovanost = znamená fyzické odloučení od zbytku společnosti, ale stálé sociální propojení například pomocí sociálních sítí. 


Zdroj: Světová zdravotnická organizace


Poslední pojem je tím nejdůležitějším, který občas lidé nevnímají přesně tak, jak by měli. Pokud jsme zdraví a trávíme dny doma, tak to neznamená, že bychom se měli odříznout od našeho okolí. Zvlášť pokud bydlíme sami. I když ale svůj domov sdílíte s dalšími lidmi, nezapomínejte na ty, kteří takové štěstí nemají. Ať už máte přátelé, kteří jsou sami ve svém bytě, nebo prarodiče, kteří jsou teď víc než kdy jindy naprosto odříznuti od celého světa, pošlete jim fotku, zavolejte jim, spojte se s nimi přes Skype. 

Podle informací ze stránek Centra pro kontrolu a prevenci nemocí jsou daleko více náchylnými k depresím a stresu starší lidé, děti, náctiletí, lidé v první linii (doktoři, zdravotní sestry a další) a také lidé, kteří měli psychické problémy již před těmito událostmi. 

Konečně se dostáváme k dobrým skutkům, které můžete zařadit do své karanténní rutiny aniž byste opustili svůj domov a třeba tak předejít něčí depresi či špatné náladě. 
Ptáte se, proč byste to měli vlastně dělat? 
Podle toho, co jsem se dočetla v knize LYKKE od Meika Wikinga se dobré skutky řadí k tzv. afektivnímu štěstí, které se zakládá na tom, že dobré skutky nám přináší příjemný pocit, protože samotný čin produkuje jemné morfiové opojení. Pokud tedy vykonáme dobrý skutek, v mozku se nám aktivuje centrum pro pocit libosti, což je to, které reaguje také na jídlo a sex. Prostě fungujeme tak, abychom se cítili dobře, když děláme něco pro přežití našeho živočišného druhu. 


Zdroj: Instagram Meika Wikinga


TIPY A DOBRÉ SKUTKY V DOBÁCH KARANTÉNY

- Telefony máme v ruce 24/7, tak bychom je občas mohli použít k hovoru s nejbližšími, případně jim občas poslat nějakou fotku, gif, prostě cokoliv, co člověku udělá radost.

- Pošlete štěstí. Žijeme ve světě, kde je možné pomocí aplikací objednávat jídlo, pomocí internetu si koupit v podstatě cokoliv, na co zrovna pomyslíme, tak proč projednou nějakou tu laskavost neposlat na adresu našich známých. Pošlete chleba tetě, kávu sestřenici, menší nákup babičce, novou knihu kamarádce. Prostě cokoliv, co si myslíte, že v dané chvíli zlepší situaci, ve které se nacházíme. 

- Jste doma s dalšími členy rodiny nebo spolubydlícími? Upečte jim nějakou mňamku. Receptů je všude spousta. 

- Udělejte si online party, grilovačku, vlastně jakoukoliv akci, kterou můžete sdílet s ostatními. 

- Naplánujte si s blízkými něco pěkného na dobu po karanténě. Je dobré se na něco těšit. 

Nakonec bych chtěla ještě zdůraznit jednu věc, kterou skvěle popsal můj spolužák Jan Žabka na svém Instagramu, kde v podstatě upozorňoval na to, že není třeba být během karantény 100% produktivní. Rovnou vám tady dám jeho slova, která bych nerada zkoušela parafrázovat.


Zdroj: Instagram Jana Žabky

Zároveň pokud pociťujete, že to není ten den či týden nejlepší, zkuste omezit čtení zpráv, které člověku v některých chvílích vůbec nepřidá, dejte si místo večerních zpráv raději nějakou menší meditaci, krátkou jógu nebo si přečtěte pár stránek v knize. A co je hlavní, spěte. Spánek je totiž lék na mnoho věcí a deprese a úzkost tam patří také. 

Buďte zdraví, držte se a neklesejte na mysli, jsme v tom všichni společně. 

Vaše Ter

Jsem moc ráda, že jste dočetli až sem a pokud máte další dotazy, nebo jakýkoliv jiný poznatek k článku, dejte mi je vědět dolů do komentářů. Uděláte mi tím radost.

0 comments:

Post a comment

Chceš být v podcastu?

Contact Me
Tereza Hrubá
If you can dream it, you can do it.
Ostrava, Czech republic